Besøkende: 485628
Sidevisninger: 569341
Gummicentralen

Spare Part Service

Full Kontroll Førerutvikling

Esp1Tech Racing Suspension

Casa Goja utleieleiligheter

Arioh

Clover

Surnadal & Stangvik Sparebank

Norsafe AS

Dramatisk Bol dOr
Nyheter Arvid Reppen, Kjetil Aarnes, Even Flaat og resten av Hagheim Motor Endurance team fikk et høydramatisk løp på den franske banen Magny Cours sist helg. Dessverre satte en feil i motoren også punktum for løpet etter ca 12 timer og kun halvkjørt løp.

Kvalifiseringen torsdag og fredag ble også veldig spennende.
Det var jo en ny bane, og det var ikke så lett å hevde seg blandt mange hardtsatsende team hvor også mange var franske og med god kjennskap til banen var med. Etter torsdagens kvalifisering var gutta på en 50’ende plass i det 62 sykler store feltet, og siden 57 får stille i løpet var dette noe vi var veldig fornøyde med.
Da siste kvalifisering var kjørt på fredag var det klart at kun Arvid forbedret seg, mens også mange andre team kjørte raskere og vi derfor falt ned til 54 plass. I Bol d’Or har Jurien lov til å forfordele team på de siste 4 plassene, men de valgte heldigvis å følge resultatlistene og da var det klart for løpsstart for oss.

Starten gikk lørdag kl. 15, og dramatikken for Hagheim-gutta på sykkel nr 26 startet allerede da. Det viste seg nemmelig at bakhjulsbolten var løs, og på den andre av warmup-rundene datt mutteren av slik at bakhjulet forskjøv seg og kjeden falt av.
Kjetil som kjørte måtte da inn til siden og sparke inn bolten og sette på kjedet igjen ved banekanten. Deretter kjørte han rundt banen i sakte fart med løs bakhjulsbolt og et kjede som var veldig slakt. Men heldigvis holdt det rundt banen og inn til pitlane. Der måtte teamet se på at starten gikk mens de jobbet febrilsk for å finne deler og få på ny bolt og mutter. Ca 1,30 minutter etter den offisielle starten, spant så #26 ut på banen og var i gang.
Utgangspunktet var derfor fint. Helt sist og med kun en vei å gå. Nemmelig oppover i feltet.

Etter at Kjetil var ferdig med sin første time i salen var også noen team passert.
Deretter kjørte Even og Arvid stødige pass og etter at Kjetil hadde hatt sitt andre pass var vi oppe på 9 plass i Superstock-klassen vi kjørte i. Kun et par plasser ble tapt på bytting av bremseklosser og dekk etter det.
Deretter ble det en del krasjing på banen, og Pacecar kom utpå mens Even kjørte. Mens dette skjedde kom også mørket, men vi holdt fortsatt kursen oppover i feltet. Men da Arvid hadde kjørt ca en halvtime ca kl 21 begynnte dramatikken igjen.
Han ble skviset mellom 2 sykler inn i en sving, og det ble kåpekontakt og en highsidekrasj for Arvid. Med knekt kragebein og ribbein greide han å få opp sykkelen igjen, og kjørte sakte inn til pitlane før han deretter kollapset etter å ha gitt sykkelen til mekanikerne. Snakk om teamspirit. Dagens mest heroiske innsats, som hindret at vi måtte bryte.

Det hadde gått bedre med sykkelen enn med Arvid, og etter 9 minutter i pitboksen var den igjen klar for dyst med Kjetil i salen. Det neste passet ble udramatisk, og Kjetil overlot roret til Even etter ca 65 minutter i salen. Even kom godt i gang på sitt andre pass i mørket og holdt god fart frem mot midnatt. Men idet han var på full akselerasjon i 5 gir ut på langsletta skjedde det igjen. En av de raskere Superbikene kom forbi på ytteren og rev med seg styret på sykkelen. Det ble en kjempewobbel og kast i kast ut i sandfella i mørket i over 200 km/t for Even.
Meget fortumlet og mørbanket greide også han å stable sykkelen på beina igjen og komme seg inn til teamet som ventet klare i pitlane etter å ha hørt på speakeren hva som hadde skjedd. Det gikk heldigvis bedre med Even enn med Arvid. Men et par bristne ribbein og godt over middels fortumlet og mørbanket er selvsagt ikke ideelt når det er 15 timer igjen og en fører allerede er ute.
Sykkelen hadde også fått en god smell og instrumentpanelet var borte og lysene ødelagte.
Men etter 20 minutters intens skruing kunne Kjetil igjen spinne utpå rett før midnatt. Dog med kun et lys og uten instrumentpanel. Men dette til tross fungerte sykkeln fortsatt og rundetidene var i greit fremre halvdel i klassen. Even tok over etter 65 minutter, og kjørte ca 45 minutter før han måtte inn for å få seg en pause. Kjetil kjørte igjen, og dette passet ble preget av at gasshåndtaket var løst og det gjorde det vanskelig å kjøre teknisk bra med gasskontroll i svingene.
Et par runder før det igjen var klart for tanking og førerbytte kom det så en smell i potta og eksoslyden endret seg radikalt.
Da sykkelen kom inn viste det seg at carbonpotta hadde spjæra og bakstykket hadde blitt skutt av. Potta ble fort bytta, men da Even dro utpå igjen gikk sykkelen kun på 3 sylindre.
Potta var nok blitt ”sprengt” av bensin som passerte gjennom sylinderen som ikke hang med. Deretter ble coiler byttet, ledninger sjekket og sykkelen saumfart, men det var ikke mulig å få sykkelen til å gå reint. Derfor var det med tungt hjerte vi måtte innse at det var game over og vi meldre ifra at vi måtte bryte ca kl 04 på natta.

Veldig irriterende selvsagt, da vi var fast bestemte på å fullføre selv om vi kun 2 var førere igjen.

Men nå som det hele er litt på avstand henger vi uansett ikke med hodet.
Vi kvalifiserte oss i knivskarp konkurranse med lokalkjente og langt mer erfarne team, og bare det var en bragd.
Dernest viste vi at vi hang greit med i vår klasse, og med litt flaks og flyt isteden for det stikk motsatte ville en plassering i fremre halvdel fint vært innen rekkevidde.
Vi har også gjort oss en hel rekke erfaringer om hva som må til for å lykkes i en konkurranse som dette.

Og ikke minst så hadde vi det utrolig moro. Kontrastene til hjemlige konkurranser blir veldig store, og dette var virkelig en opplevelse for alle som var med.

Hele teamet som var med til Frankrike:

Teamsjef: Arve Flaat
Altmuligmann og tolk: Bruno Cretinon
Sjåfører: Arvid Reppen, Even Flaat, Kjetil Aarnes, Roar Nordrum
Mekanikere: Are Godøy, Mikal Anda, Tor Solve Tretli, Rune Bergstøl , Vidar Øksendal, Morten Steen , Frank Nordrum, Ole Gunnar Furulund og Roar Nordrum
Fysioterapi og ernæring: Camilla Ramsland
Kokk og fotograf: Anne Tråseviken
Maskot: Jakob Aarnes

Vi må rette en stor takk til hele gjengen, for dette hadde ikke vært mulig uten kjempeinnsats fra alle sammen.

Nå ser vi frem mot avslutningen i vår hjemlige Nordic Endurance Challenge på Anderstorp 13. Oktober.
Vi leder serien klart etter 5 av 6 konkurranser, så her blir det viktig å fullføre med stil slik at vi tar hjem tittelen vi jo også vant i 2006-sesongen.
Ryktene skal ha det til at Arvid allerede har gått gjennom en vellykket operasjon av kragebeinet, og således stiller klar og titanforsterket til dyst.


Publisert av kaa, den 21/09-2007
Siste Nyheter
Tor Solve 40 år!!!
Endurance på Falkenberg
Sølv i NEC/ERF 2007 for Hagheim Motor
Spennende NEC/ERF avslutning
Start i Bol dOr 24 hours 2007
Siste 25 nyheter
Tor Solve 40 år!!!
Endurance på Falkenberg
Sølv i NEC/ERF 2007 for Hagheim Motor
Spennende NEC/ERF avslutning
Dramatisk Bol dOr
Start i Bol dOr 24 hours 2007
13 plass i NM/SO
11 Startspor til race i morgen
NM og SO på Våler til helga
SEIER på Karlskoga!!
Klart for Karlskoga
Tidens Krav om sist helgs løp
5 plass i ERF (NEC) på Anderstorp
Full Kontroll kurs 2007
Seier i ERF 2006!!!
Finale ERF på lørdag
Helge Spjeldnes Norsk Mester i Superstock 600
Kjetil Kjører IKKE NM-finalen
Helge vant på Karlskoga
Sturla til Red Bull MotoGP Rookies Cup
Mer om Seieren på Mantorp
Seier på Mantorp!!!!
Nytt løp I ERF på Søndag
Low side på 1.runde
Det blir Wet Race!

Alle bilder og all tekst er kopibeskyttet og eiet av Kjetil Aarnes Racing, hvis ikke annet er spesifisert
Best wiev in Opera 7.5+. Design by Erik Helgeneset