3.9NORSK SUPERBIKE
3.9.1
Klassen kjøres med følgende kategori motorsykler:
- 650cc-1000 3-cylindrer 4-takt
- 751cc-1000cc 2-cylindrer 4-takt
- 601cc-1000cc 4-cylindrer 4-takt
3.9.2 Klassen
er åpen for serieproduserte MC som selges i Norge, Danmark, Sverige og Finland og som kan kjøpes via forhandlere eller importør
og dessuten være tilgjengelig for allmenheten.
Alle MC skal være
homologerte i henhold til FIM`s och UEM`s reglement.
Profilen på MC får ikke endres uansett hvilken retning man ser
fra.
3.9.3
Hver fører får kun besiktige 1 MC for deltagelse ved hvert løp. Ved en
eventuell totalskade på MC får en erstatnings MC brukes.
Beslutning om skadens art gjøres i samråd mellom
teknisk sjef og/eller av NMF utsendt teknisk kontrollant samt NMF juryleder. Et
eventuelt avslag kan ikke protesteres eller appeleres. Brudd på dette av førere kan medføre utelukkelse fra trening og/eller løp.
3.9.4
Nummer:
Bunnfarge
hvit med svarte siffer.
3.9.5
Minimumsvekt:
Samtlige
MC skal ha en minimumsvekt på 162 kg, inklusive tank og væsker
(bensin, vann olje). Ved tidstrening og løp gjeller ovenstående minimumsvekt
–1%.
Ingen
ting får tilføres i form av olje, bensin eller vann.
Teknisk
sjef/kontrollant kan når som helst under tidstrening eller kval. anbefale
veiing av MC. Dette skal utføres med så lite forstyrrende inngripen som mulig
for førere og team. Føreren er pliktig og ansvarlig for
at MC er veid i forkant og har rett vekt. Hvis ikke kan føreren bli
diskvalifisert og utelukket.
3.9.6
Brensel:
MC
får kun kjøres på blyfri handelsbrensel i henhold til homologering av MC
3.9.7
Ramme:
Rammen skal være original, ingen ting får tilføres eller taes bort fra rammen. Rammen skal ha ett chassienummer innstanset med
tilhørende type-id skilt. Eventuell sadelholder får monteres, men ikke tas
bort. Tilbehør som er boltet til rammen får monteres bort. Polering av ramme er
ikke tillatt. Motorfester får ikke endres, men skal være som på homologert MC.
Bakramme som er boltet fast til hovedramme får byttes ut. Den skal være av samme
material som original homologert MC. Føreren skal kunne bevise dette ved en
evt. teknisk etterkontroll ved å legge frem dokumentasjon på dette.
3.9.8
Framgaffel:
Framgaffel
skal vare original som homologert MC. Originale deler i gaffel får modifiseres. Ventiler,
dempere og gaffelfjærer får byttes. Øvre
gaffelbenslokk
får byttes eller modifiseres slik att justering av fjærer kan gjøres utenfra.
Gaffelens ytterside skal være
original. Øvre og underste gaffelkroner skal være original. Gaffelbenenes høyde
får justeres i forhold til gaffelkronene.
Styredemper
får monteres eller modifiseres. Oljen får byttes.
3.9.9
Svingarm
bak:
Samtlige
deler skal være originale som homologert MC.
Bakfjæringens
linksystem skal være original som homologert MC.
Kjedebeskyttelse
for å minimere klemfare skal monteres (haifinne).
Denne beskyttelse skal skruves
eller poppes fast på en betryggende måte
Feste
for bakstøtte kan monteres.
3.9.10
Støtdempere
bak:
Kan
byttes till annet fabrikat. Rideheight får endres med hjelp av støtdempere eller dennes innfestning.
3.9.11
Felger:
Felger kan byttes til ikke-original.
Felger produsert i kompositt material er ikke tillatt. Felgenes dimensjon kan
ikke endres fra homologert MC.
Drivning
til hastighetsmåler kan demonteres og erstattes.
Dekkvarmere kan brukes.
Totalt
6 dekk får brukes fordelt på fram og bak under samme stevne. Regndekk får
brukes uten begrensning. Såkalte kvaldekk er ikke tillatt.
3.9.12
Bremser:
MC skal ha to separate
bremsesystem.
Bremseskiver kan byttes, men
bremsecalippernes plassering og innfestning skal være som homologert.
Max toleranse er på diameteren
+/- 1,5mm samt skivens tykkelse +/-1,5mm.
Ingen form for ytterbelegg er
tillatt på bremseskivene.
Flytende bremseskiver kan monteres. Montering av ekstra
styreluftskanaler til bremsene er ikke tillatt.
Bremseskiver av
komposittmateriale er ikke tillatt.
Kun bremseskiver av stål/jern
er tillatt.
Bremsepumpe kan byttes till uoriginal. Bremsepumpe bak kan
omplasseres slik at tommelbrems kan
brukes.
Bremseslanger kan byttes og
hurtigkoblinger kan monteres.
Fremre bremseslangens delning
får ikke være lengre enn under gaffelkronen.
Bremsebelegg kan byttes,
hurtigmontering for bremsebelegg kan monteres. Bremsecalippernes festebolter
skal være låste med låsetråd.
Bremseveske kan byttes.
3.9.13
Fotpinner:
Fotpinner og fotpinnebraketter kan byttes,
men originale innfestningspunkter skal brukes. Girretning kan endres.
Girkassen
skal være original som homologert MC.
Fotpinner kan være faste
eller bevegelige. Faste fotpinner
skal ha en diameter på min.16 mm, samt være utsyrt med endeplugg i mykt
gnistfritt materiale.
Om bevegelige fotpinner brukes skal de være
automatisk tilbakegående.
3.9.14
Styre:
Styret kan byttes, endres
og endres fra originale innfestningspunkt. Brytere kan byttes eller fjernes.
Bremseveskebeholdere kan byttes. Stoppknapp for
motor skal monteres
slik att den kan nås uten å flytte hånden, enten på høyre eller venstre side.
Gasshåndtak skal gå tilbake automatisk.
3.9.15
Kåper:
A: Kåpe skal ligne original i utseende.
B: Kåpen kan endres for å øke kjølning
till radiator, men profilen må være original. Kåpefester og stag kan byttes men
skal være av samme material som original eller tyngre. Ingen skarpe kanter er tillatt.
C: Kåpeglass
kan byttes men skal være transparent.
Bobleform kan brukes. Originale festpunkter skal brukes.
D: MC uten kåper får ikke montere slike. Kun underkåpe skal
monteres,
se punkt G.
E: Krasjklosser kan monteres, kåpen kan modifiseres slik att disse
kan brukes.
F: Luftkanal
mellom luftboks og kåpen kan byttes.
Luftinntaket skal ha dimensjoner som original.
G: Underkåpe skal være slik konstruert att
50 % av motorens olje og kjøleveskemengde får plass ved ett eventuelt
motorhavari. Ca 5
liter.
I: Underkåpen skal være utrustet med to 25mm hull som skal
være
lukket med
gummiplugger. Ved regn skal disse plugger demonteres.
J: Framskjerm
kan byttes men skal ligne original.
Framskjerm kan heves for å øke
luftspalten mellom skjerm og dekk.
K: Bakhjulskjerm
kan endres eller demonteres.
L: Bakhjulskjerm
og kjedeskjerm som er montert på svingarmen kan
byttes, fjernes eller endres, men skal
likne original.
Bakskjerm kan heves eller endres for å
øke luftspalten mellom skjerm
og dekk.
M: Kjedebeskyttelse kan heves, enderes
eller demonteres for
å øke
luftspalten mellom kjede og
kjedebeskyttelse
3.9.16
Bensintank:
Ingen endringer kan gjøres.
Tanken skal være i originalutførelse.
Tanklokk kan byttes. Avluftingsslange skal ha returventil og
tilkobles til en oppsamlingsboks på min.250cc.
Tanken skal være fylt med explosafe
eller lignende materiale. I drivstofftanker produsert av stål eller aluminium
er det ikke krav til brannhindrende materiale.
3.9.17
Sete:
Setet kan byttes men skal
ligne original.
3.9.18
Kabelstamme:
Kabelstammen kan byttes eller
endres. MC skal kunne startes med sin egen startmotor. Dynamoen/generatoren
skal levere strøm till batteri.
Tenningsspoler skal være
originale.
3.9.19
Batteri:
Batteri kan byttes eller endres.
3.9.20
Vann-
og oljekjøler:
Ekstra kjøler for olje og vann er ikke tillatt. Kjøleslanger kan
byttes, kun vann uten innblandinger kan brukes.
3.9.21
Luftboks:
Luftboksen skal være som original.
Luftboksen kan endres for at full effekt kan oppnås i henhold til fabrikkens
tekniske data eller homologeringspapirer.
Luftfilter kan byttes eller demonteres.
Luftboksen skal være
konstruert slik at ett lukket ventilasjonssystem oppnås og att minste volum for
oljespill er 1000cc. Samtlige overløpsslanger som kan forårsake oljespill skal
ledes till luftboksen.
Direkte atmosfærisk ventilasjon er forbudt.
3.9.22
Forgassere:
Forgasser skal være som
homologert. Munnstykke og nåler kan byttes. Mekanisk eller elektrisk choke kan demonteres.
3.9.23
Insprøyting:
Ingen forandringer er tillatt.
Bensinpumpe og
bensintrykksregulator kan byttes. Variable innsugningstrakter som endrer lengde
under drift kan ikke brukes.
Spjeld og spjeldhus kan ikke
endres. Eprom kan byttes. Lamda sond kan monteres. Kontrollenhet for endring av
bensintilførsel er tillatt.
3.9.24
Bensintilførsel:
Bensinledninger kan byttes og hurtigkoplinger kan
monteres.
Bensinfilter kan monteres. Bensinkranen skal være
original.
3.9.25
Cylindertopp:
Ingen
endringer tillatt. Ikke noe material får taes bort eller tilføres. Toppakning
kan byttes. Ventiler, Styringer, seter, fjærer, knaster og knastebrikker skal
være originale. Innsug og eksoskanaler skal være originale som homologert MC.
Ingen bearbeidning er tillatt.
3.9.26
Kamaksel
og kamdrev:
Ingen endringer eller bytter er tillatt. Kamkjedestrammer kan byttes.
Glideskinner kan byttes. Kamdrev skal være original.
3.9.27
Veivaksel:
Skal være som original. Ingen
letting, balansering eller polering er tillatt.
3.9.28
Oljetilførsel:
Ingen endringer tillatt. Oljeledninger/slanger kan
byttes. Trykkledninger
skal være tilkoplet med pressede eller gjengede koblinger.
Samtlige plugger som kan
forårsake oljespill skal sikres med 0.8mm avglødd rustfri sikringstråd. Dette
gjelder også oljefilter.
3.9.29
Veivstaker:
Ingen endringer tillatt. Ingen
letting, balansering eller polering er tillatt.
3.9.30
Stempel
og stempelringer:
Ingen
endringer tillatt. Ingen letting, balansering eller polering er tillatt.
3.9.31
Stempelbolt/kryssbolt
og låseringer:
Ingen
endringer tillatt. Ingen letting, balansering eller polering er tillatt.
3.9.32
Cylinder:
Ingen
endringer tillatt. Ingen letting, balansering eller polering er tillatt.
3.9.33
Veivhus
og motorkåper:
Ingen endringer tillatt. Motorkåper som kan forårsake oljespill ved en
eventuell velt kan beskyttes med ekstra beskyttelse produsert av
komposittmateriale eller lignende. Disse kåper kan også byttes till ikke
original men skal da være kraftigere og tyngre en original. Ekstra beskyttelse
kan sveises på originale motorkåper.
Kåpen over framdrev kan
modifiseres for å lette drevbytte, men den kan ikke
demonteres,
3.9.34
Kraftoverføring:
Girkassen
skal være som original. Slirekoppling kan kun brukes dersom den er
originalmontert i henhold til homologisering.
Såkalt Quickshift kan monteres. Primær/sekundær drev og
kjede kan endres til annen størrelse og dimensjon.
3.9.35
Clutch:
Ingen endringer tillatt. Lameller, stålskiver,
fjærer kan byttes men antallet skal være lik med homologisert MC.
3.9.36
Tenning/motorstyring:
Tennplugger kan byttes.
Tenningsboks og motorstyringsenhet kan byttes eller modifiseres.
Kabler kan byttes.
Tenningsspoler skal være original.
3.9.37
Elsystem:
Se pkt. 3.9.18
MC skal kunne stares med egen
startmotor. Ingen hjelpemiddel kan tilføres. Dynamo/Generator skal være
original som homologert MC.
Dynamo/Generator skal være
innkoblet og levere ladestrøm til batteriet.
Strømbrytere som stenger
bensinpumpe og tenning ved en eventuell krasj skal monteres. Stoppknapp se 3.9.14.
3.9.38
Eksosanlegg/Avgassystem:
Eksosanlegget/Avgassystemet kan
byttes i sin helhet.
Maks lydnivå 102 + 3 dB/A. Turteller skal fungere for att
lydmåling skal kunne
gjennomføres. Start nekt vil gies
til førere som ikke oppfyller disse krav.
3.9.39
Innfestninger/boltforbindelser:
Bolter og skruver kan byttes.
Bolter/skruver av titan kan ikke brukes.
De bolter som byttes skal være
like sterke eller sterkere enn original.
Hurtigklips til
strømlinjekledning/kåper etc. kan brukes.
Aluminiumsbolter/skruver kan kun
brukes på ikke-bærende forbindelser.
3.9.40
Følgende KAN
demonteres:
· Instrument och kabelstamme til instrument
· Speedometer/hastighetsmåler
· Vifte, samt kabel til denne
· Tenningslås og kabel
· Elektronisk startsperre
·
Deler på bakramme som er skruvet fast
3.9.41
Følgende SKAL
demonteres:
·
Samtlige
glass og reflektorer
· Blinklys, om blinklys er
innfelt i kåpen skal adapter monteres som ligner original
·
Signalhorn
·
Nummerskilt
·
Passasjer fothvilere/-pinner
·
Håndtak til passasjerer
·
Sidestøtte eller hovedstøtte skal demonteres, innfestning på ramme kan
ikke demonteres om den er fast montert. (sveist/støpt)
3.9.42 Telemetri/datalogging:
Telemetri/datalogging er
tillatt, men kun de sensorer som sitter
originalt på MC kan brukes. Turteller og speedometersensor kan monteres.
Fjæringssensorer er ikke tillatt.
3.9.43
Samtlige forandringer utenom det som er nevnt ovenfor er forbudt.