3.9NORSK SUPERBIKE   3.9.1              Klassen kjøres med følgende kategori motorsykler:       - 650cc-1000 3-cylindrer 4-takt                    - 751cc-1000cc 2-cylindrer 4-takt                    - 601cc-1000cc 4-cylindrer 4-takt                3.9.2          Klassen er åpen  for serieproduserte MC som selges i Norge, Danmark, Sverige og Finland og som kan kjøpes via forhandlere eller importør og dessuten være tilgjengelig for allmenheten. Alle MC skal være homologerte i henhold til FIM`s och UEM`s reglement.       Profilen på MC får ikke endres uansett hvilken retning man ser fra.   3.9.3              Hver fører får kun besiktige 1 MC for deltagelse ved hvert løp. Ved en eventuell totalskade på MC får en erstatnings MC brukes. Beslutning om skadens art gjøres i samråd mellom teknisk sjef og/eller av NMF utsendt teknisk kontrollant samt NMF juryleder. Et eventuelt avslag kan ikke protesteres eller appeleres. Brudd på dette av førere kan medføre utelukkelse fra trening og/eller løp.   3.9.4              Nummer:                   Bunnfarge hvit med svarte siffer.   3.9.5              Minimumsvekt:                   Samtlige MC skal ha en minimumsvekt på 162 kg, inklusive tank og væsker (bensin, vann olje). Ved tidstrening og løp gjeller ovenstående minimumsvekt –1%.                   Ingen ting får tilføres i form av olje, bensin eller vann.                   Teknisk sjef/kontrollant kan når som helst under tidstrening eller kval. anbefale veiing av MC. Dette skal utføres med så lite forstyrrende inngripen som mulig for førere og team. Føreren er pliktig og ansvarlig for at MC er veid i forkant og har rett vekt. Hvis ikke kan føreren bli diskvalifisert og utelukket.   3.9.6              Brensel:                   MC får kun kjøres på blyfri handelsbrensel i henhold til homologering av MC   3.9.7              Ramme: Rammen skal være original, ingen ting får tilføres eller taes bort fra rammen. Rammen skal ha ett chassienummer innstanset med tilhørende type-id skilt. Eventuell sadelholder får monteres, men ikke tas bort. Tilbehør som er boltet til rammen får monteres bort. Polering av ramme er ikke tillatt. Motorfester får ikke endres, men skal være som på homologert MC. Bakramme som er boltet fast til hovedramme får byttes ut. Den skal være av samme material som original homologert MC. Føreren skal kunne bevise dette ved en evt. teknisk etterkontroll ved å legge frem dokumentasjon på dette.                                                                                                                                                                                        3.9.8              Framgaffel:                   Framgaffel skal vare original som homologert MC. Originale deler i gaffel får modifiseres. Ventiler, dempere og gaffelfjærer får byttes. Øvre gaffelbenslokk får byttes eller modifiseres slik att justering av fjærer kan gjøres utenfra.                   Gaffelens ytterside skal være original. Øvre og underste gaffelkroner skal være original. Gaffelbenenes høyde får justeres i forhold til gaffelkronene.                   Styredemper får monteres eller modifiseres. Oljen får byttes.   3.9.9              Svingarm bak:                   Samtlige deler skal være originale som homologert MC.                   Bakfjæringens linksystem skal være original som homologert MC.                   Kjedebeskyttelse for å minimere klemfare skal monteres (haifinne).                   Denne beskyttelse skal skruves eller poppes fast på en betryggende måte                   Feste for bakstøtte kan monteres.     3.9.10           Støtdempere bak:                   Kan byttes till annet fabrikat. Rideheight får endres med hjelp av støtdempere eller dennes innfestning.   3.9.11           Felger:                   Felger kan byttes til ikke-original. Felger produsert i kompositt material er ikke tillatt. Felgenes dimensjon kan ikke endres fra homologert MC.                   Drivning til hastighetsmåler kan demonteres og erstattes.                        Dekkvarmere kan brukes.                   Totalt 6 dekk får brukes fordelt på fram og bak under samme stevne. Regndekk får brukes uten begrensning. Såkalte kvaldekk er ikke tillatt.   3.9.12           Bremser:                   MC skal ha to separate bremsesystem.                   Bremseskiver kan byttes, men bremsecalippernes plassering og innfestning skal være som homologert.                   Max toleranse er på diameteren +/- 1,5mm samt skivens tykkelse +/-1,5mm.                   Ingen form for ytterbelegg er tillatt på bremseskivene.                   Flytende bremseskiver kan monteres. Montering av ekstra styreluftskanaler til bremsene er ikke tillatt.                     Bremseskiver av komposittmateriale er ikke tillatt.                   Kun bremseskiver av stål/jern er tillatt.                   Bremsepumpe kan byttes till uoriginal. Bremsepumpe bak kan omplasseres slik at  tommelbrems kan brukes.                   Bremseslanger kan byttes og hurtigkoblinger kan monteres.                   Fremre bremseslangens delning får ikke være lengre enn under gaffelkronen.                   Bremsebelegg kan byttes, hurtigmontering for bremsebelegg kan monteres. Bremsecalippernes festebolter skal være låste med låsetråd.                   Bremseveske kan byttes.   3.9.13           Fotpinner: Fotpinner og fotpinnebraketter kan byttes, men originale innfestningspunkter skal brukes. Girretning kan endres.                   Girkassen skal være original som homologert MC. Fotpinner kan være faste eller bevegelige. Faste fotpinner skal ha en diameter på min.16 mm, samt være utsyrt med endeplugg i mykt gnistfritt materiale. Om bevegelige fotpinner brukes skal de være automatisk tilbakegående.   3.9.14         Styre: Styret kan byttes, endres og endres fra originale innfestningspunkt. Brytere kan byttes eller fjernes. Bremseveskebeholdere kan byttes. Stoppknapp for motor skal monteres slik att den kan nås uten å flytte hånden, enten på høyre eller venstre side. Gasshåndtak skal gå tilbake automatisk.   3.9.15           Kåper:                   A:         Kåpe skal ligne original i utseende.                   B:         Kåpen kan endres for å øke kjølning till radiator, men profilen må være original. Kåpefester og stag kan byttes men skal være av samme material som original eller tyngre. Ingen skarpe kanter er tillatt.                   C:         Kåpeglass kan byttes men skal være transparent.                               Bobleform kan brukes. Originale festpunkter skal brukes.                   D:         MC uten kåper får ikke montere slike. Kun underkåpe skal monteres,                               se punkt G.                   E:         Krasjklosser kan monteres, kåpen kan modifiseres slik att disse kan brukes.                   F:         Luftkanal mellom luftboks og kåpen kan byttes.                               Luftinntaket skal ha dimensjoner som original.                   G:        Underkåpe skal være slik konstruert att 50 % av motorens olje og kjøleveskemengde får plass ved ett eventuelt motorhavari. Ca 5 liter.                     I:          Underkåpen skal være utrustet med to 25mm hull som skal være                               lukket med gummiplugger. Ved regn skal disse plugger demonteres.                   J:         Framskjerm kan byttes men skal ligne original.                               Framskjerm kan heves for å øke luftspalten mellom skjerm og dekk.                   K:         Bakhjulskjerm kan endres eller demonteres.                   L:         Bakhjulskjerm og kjedeskjerm som er montert på svingarmen kan                               byttes, fjernes eller endres, men skal likne original.                               Bakskjerm kan heves eller endres for å øke luftspalten mellom skjerm                               og dekk.                   M:        Kjedebeskyttelse kan heves, enderes eller demonteres for å øke                               luftspalten mellom kjede og kjedebeskyttelse   3.9.16           Bensintank:                   Ingen endringer kan gjøres. Tanken skal være i originalutførelse.                   Tanklokk kan byttes. Avluftingsslange skal ha returventil og tilkobles til en oppsamlingsboks på min.250cc.                   Tanken skal være fylt med explosafe eller lignende materiale. I drivstofftanker produsert av stål eller aluminium er det ikke krav til brannhindrende materiale.   3.9.17          Sete:                   Setet kan byttes men skal ligne original.   3.9.18          Kabelstamme:                   Kabelstammen kan byttes eller endres. MC skal kunne startes med sin egen startmotor. Dynamoen/generatoren skal levere strøm till batteri.                   Tenningsspoler skal være originale.   3.9.19          Batteri:                   Batteri kan byttes eller endres.   3.9.20          Vann- og oljekjøler:                   Ekstra kjøler for olje og vann er ikke tillatt. Kjøleslanger kan byttes, kun vann uten innblandinger kan brukes.   3.9.21          Luftboks:                   Luftboksen skal være som original. Luftboksen kan endres for at full effekt kan oppnås i henhold til fabrikkens tekniske data eller homologeringspapirer.                   Luftfilter kan byttes eller demonteres.                   Luftboksen skal være konstruert slik at ett lukket ventilasjonssystem oppnås og att minste volum for oljespill er 1000cc. Samtlige overløpsslanger som kan forårsake oljespill skal ledes till luftboksen.                   Direkte atmosfærisk ventilasjon er forbudt.   3.9.22          Forgassere:                   Forgasser skal være som homologert. Munnstykke og nåler kan byttes. Mekanisk eller elektrisk choke kan demonteres.   3.9.23          Insprøyting:                   Ingen forandringer er tillatt.                   Bensinpumpe og bensintrykksregulator kan byttes. Variable innsugningstrakter som endrer lengde under drift kan ikke brukes.                   Spjeld og spjeldhus kan ikke endres. Eprom kan byttes. Lamda sond kan monteres. Kontrollenhet for endring av bensintilførsel er tillatt.   3.9.24           Bensintilførsel: Bensinledninger kan byttes og hurtigkoplinger kan monteres. Bensinfilter kan monteres. Bensinkranen skal være original.   3.9.25           Cylindertopp:                   Ingen endringer tillatt. Ikke noe material får taes bort eller tilføres. Toppakning kan byttes. Ventiler, Styringer, seter, fjærer, knaster og knastebrikker skal være originale. Innsug og eksoskanaler skal være originale som homologert MC.                   Ingen bearbeidning er tillatt.   3.9.26           Kamaksel og kamdrev:                   Ingen endringer eller bytter er tillatt. Kamkjedestrammer kan byttes. Glideskinner kan byttes. Kamdrev skal være original.   3.9.27           Veivaksel:                   Skal være som original. Ingen letting, balansering eller polering er tillatt.   3.9.28           Oljetilførsel:                   Ingen endringer tillatt. Oljeledninger/slanger kan byttes. Trykkledninger skal være tilkoplet med pressede eller gjengede koblinger.                   Samtlige plugger som kan forårsake oljespill skal sikres med 0.8mm avglødd rustfri sikringstråd. Dette gjelder også oljefilter.   3.9.29           Veivstaker:                   Ingen endringer tillatt. Ingen letting, balansering eller polering er tillatt.   3.9.30           Stempel og stempelringer:                   Ingen endringer tillatt. Ingen letting, balansering eller polering er tillatt.   3.9.31           Stempelbolt/kryssbolt og låseringer:                   Ingen endringer tillatt. Ingen letting, balansering eller polering er tillatt.   3.9.32           Cylinder:                   Ingen endringer tillatt. Ingen letting, balansering eller polering er tillatt.   3.9.33          Veivhus og motorkåper:               Ingen endringer tillatt. Motorkåper som kan forårsake oljespill ved en eventuell velt kan beskyttes med ekstra beskyttelse produsert av komposittmateriale eller lignende. Disse kåper kan også byttes till ikke original men skal da være kraftigere og tyngre en original. Ekstra beskyttelse kan sveises på originale motorkåper.               Kåpen over framdrev kan modifiseres for å lette drevbytte, men den kan ikke               demonteres,   3.9.34          Kraftoverføring:               Girkassen skal være som original. Slirekoppling kan kun brukes dersom den er originalmontert i henhold til homologisering.                   Såkalt Quickshift kan monteres. Primær/sekundær drev og kjede kan endres til annen størrelse og dimensjon.   3.9.35          Clutch:                   Ingen endringer tillatt. Lameller, stålskiver, fjærer kan byttes men antallet skal være lik med homologisert MC.   3.9.36          Tenning/motorstyring:               Tennplugger kan byttes. Tenningsboks og motorstyringsenhet kan byttes eller modifiseres.               Kabler kan byttes.               Tenningsspoler skal være original.   3.9.37          Elsystem:               Se pkt. 3.9.18               MC skal kunne stares med egen startmotor. Ingen hjelpemiddel kan tilføres. Dynamo/Generator skal være original som homologert MC.               Dynamo/Generator skal være innkoblet og levere ladestrøm til batteriet.               Strømbrytere som stenger bensinpumpe og tenning ved en eventuell krasj skal monteres. Stoppknapp se 3.9.14.   3.9.38          Eksosanlegg/Avgassystem:               Eksosanlegget/Avgassystemet kan byttes i sin helhet.               Maks lydnivå  102 + 3 dB/A. Turteller skal fungere for att lydmåling skal kunne               gjennomføres. Start nekt vil gies til førere som ikke oppfyller disse krav.           3.9.39          Innfestninger/boltforbindelser:               Bolter og skruver kan byttes. Bolter/skruver av titan kan ikke brukes.               De bolter som byttes skal være like sterke eller sterkere enn original.               Hurtigklips til strømlinjekledning/kåper etc. kan brukes.               Aluminiumsbolter/skruver kan kun brukes på ikke-bærende forbindelser.   3.9.40          Følgende KAN demonteres: ·      Instrument och kabelstamme til instrument ·      Speedometer/hastighetsmåler ·      Vifte, samt kabel til denne ·      Tenningslås og kabel ·      Elektronisk startsperre ·      Deler på bakramme som er skruvet fast   3.9.41          Følgende SKAL demonteres: ·      Samtlige glass og reflektorer ·      Blinklys, om blinklys er innfelt i kåpen skal adapter monteres som ligner original ·      Signalhorn ·      Nummerskilt ·      Passasjer fothvilere/-pinner ·      Håndtak til passasjerer ·      Sidestøtte eller hovedstøtte skal demonteres, innfestning på ramme kan ikke demonteres om den er fast montert. (sveist/støpt)   3.9.42        Telemetri/datalogging:                   Telemetri/datalogging er tillatt, men kun de sensorer som sitter originalt på MC kan brukes. Turteller og speedometersensor kan monteres.               Fjæringssensorer er ikke tillatt.   3.9.43           Samtlige forandringer utenom det som er nevnt ovenfor er forbudt.